vandens motociklu kuro sanaudos

Teste dalyvavo Kawasaki STX-15F, Kawasaki Ultra 250 X, Sea-Doo GTI STD-R, Sea-Doo RXT, Yamaha VX Deluxe, Yamaha FX motociklai

Šylant orams vis daugiau žmonių domisi vandens motociklais. Naujausi modeliai yra dar galingesni ir greitesni, be to, mažiau teršia gamtą ir veikia gerokai tyliau. Šiame teste išbandėme trijų gamintojų šešių skirtingų modelių vandens motociklus, palyginome jų privalumus ir trūkumus.

Vandens motociklas – tai variklį ir vandens turbiną turinti transporto priemonė, kurią galima vairuoti sėdint arba stovint. Testui pasirinkome įvairaus galingumo ir skirtingiems poreikiams pritaikytus vandens motociklus: tiek šeimyninius, skirtus plaukioti keliems asmenims, tiek ir tinkančius profesionaliam sportui. Išbandėme po du skirtingus gamintojų Kawasaki, Sea-Doo ir Yamaha modelius.

Nors visi motociklai skirti vienam tikslui – pramogai, jų kaina smarkiai skiriasi. Pigiausias “Sea-Doo GTI STD-R” kainuoja 33 598 Lt, o brangiausias Kawasaki Ultra kainuoja net 58 524 Lt. Skirtingi ir šių motociklų varikliai. “Yamaha VX” išvysto 75 kW, o “Kawasaki Ultra” daugiau nei dvigubai galingesnis – net 184 kW. Taigi tai vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių šių transporto priemonių kainą.

Greiti žaisliukai

Rezultatai
Per pastaruosius metus vandens motociklai sparčiai patobulėjo – dviejų cilindrų varikliais, su kuriais paprastai būdavo komplektuojami vandens motociklai, dabar jau nieko nenustebinsi. Į daugumą motociklų montuojami šiuolaikiniai keturių cilindrų agregatai. Jie veikia gerokai tyliau ir yra ekologiškesni.

Abiejų Kawasaki motociklų varikliai yra keturių cilindrų. “Ultra” modelyje sumontuotas itin forsuotas variklis iš 1,5 l darbinio tūrio gamintojai išgavo net 184 kW galios. O tai reiškia, kad net 123 kW galia tenka vienam litrui darbinio tūrio – išties pavydėtinas galios ir tūrio santykis.

“Sea-Doo” taip pat siūlo pusantro litro darbinio tūrio variklius, tačiau jie tricilindriai. Galingesniajame RXT modelyje sumontuotas mechaninis kompresorius. “Sea-Doo” unikalūs dar ir tuo, kad juose yra vandens vėsinimo ir filtravimo sistema. Kituose motocikluose yra vėsinimo, tačiau nėra filtravimo sistemos. “Sea-Doo” filtravimo sistema apsaugo motociklų variklius nuo korozijos, todėl jo nereikia taip kruopščiai valyti ir prižiūrėti.

Šaltas dušas

Motociklus varantis įrenginys gan paprastas: po motociklu esančiame tunelyje sumontuotas sraigtas, tiesiogiai sujungtas su variklio velenu. Kitaip tariant, sraigto greitis yratoks pats, kaip ir variklio apsisukimų skaičius. Vos užvedus variklį, iš karto ima suktis ir sraigtas.

Šios transporto priemonės pavara vadinama ašine turbina: sukdamasis sraigtas siurbia vandenį iš tunelio, esančio po korpusu, ir šauna vandens srovę lauk taip priversdamas motociklą judėti pirmyn. Motociklai neturi tradicinio vairo ar kitokio valdymo prietaiso. Vienintelis valdymas yra per vandens čiurkšlės reguliatorių.

Yamaha, raktas

Toks motociklo valdymas reikalauja įpratimo ir iš pradžių kiek glumina. Pavyzdžiui, norėdami staigiai sumažinti greitį atleidę akceleratoriaus rankeną staigiai sumažinsite variklio apsisukimų skaičių ir motociklas taps nevaldomas. Ir atvirkščiai, kuo didesniu greičiu lekiate, tiksliau, kuo didesniais apsisukimais veikia variklis, tuo lengviau vandens motociklą valdyti, nes valdymo įrenginys priklauso nuo vandens čiurkšlės stiprumo.

Visi teste dalyvavę motociklai turi atbulinę pavarą. Krypčiai keisti numatyta speciali rankena. Ją pasukus vandens čiurkšlė apsisuka ir veikia priešinga kryptimi, taip varydama vandens motociklą atgal. Vandens motociklai iš viso neturi stabdžių. Tai gal ir glumina pirmą kartą sėdančiuosius prie jų vairo. Tačiau kokius stabdžius galima sugalvoti tokiai transporto priemonei? Inkarą?

Todėl vandens motociklas lėtėja reguliuojant variklio apsisukimų skaičių. Nori sulėtėti – atleidi akceleratorių ir motociklas ima judėti lėčiau. Tokios sistemos trūkumas tas, kad lėtėjantis motociklas tampa visiškai nevaldomas, todėl reikia tiksliai apskaičiuoti stabdymo kelią, nes per greitai atlėkus prie, pavyzdžiui, tiltelio ar valties, apvažiuoti kliūties nepasiseks.

Valdymo skirtumai

Vandens motociklų valdymo įrenginiai ne visada montuojami tose pačiose vietose. Dažniausiai akceleratorius ir atbulinės eigos rankenas skirtingi gamintojai montuoja skirtingose vietose. Pavyzdžiui, “Sea-Doo” motocikluose greitis reguliuojamas nykščiu, o “Kawasaki” ir “Yamaha” – smiliumi arba viduriniuoju pirštu. Pasivažinėję visais motociklais priėjome prie išvados, kad priimtinesnis “Sea-Doo” valdymo būdas – greičio reguliavimas nykščiu. Taip tiesiog labiau įprasta, nykštys dažniau naudojamas įvairiems prietaisams valdyti. Tačiau tai neturi lemiamos reikšmės, bet kokiu atveju svarbiau pripratimas. Daug diskusijų sukėlė atbulinės pavaros įjungimo rankenos padėtis. Tyrime dalyvavusių ekspertų nuomone, kur kas priimtiniau, kai atbulinė pavara įrengta kairėje pusėje, nes tada dešine ranka galima valdyti akceleratorių. Atbulinės pavaros rankenos įrengtos skirtingai net to paties gamintojo motocikluose. Pavyzdžiui,”Kawasaki STX” modelyje ji įrengta dešinėje pusėje, o “Ultra” – kairėje. Abiejuose “Sea-Doo” apsisukimo rankenos įrengtos kairėje, o “Yamaha” – dešinėje pusėje.

Apzvalga

Lėtai plaukti sunku

Nepamirškite, kad svarbiausias dalykas plaukiant vandens motociklu  –  tas pats kaip ir važinėjant įprastomis transporto priemonėmis – saugaus greičio pasirinkimas. Minimaliai valdyti vandens motociklą galima išmokti labai greitai. Paradoksas, tačiau kuo greičiau važiuoji, tuo lengviau jį valdyti. Dar vienas paradoksas yra tas, kad paprastai saugiau plaukia tie, kurie vandens motociklą valdojau nebe pirmus metus.

Daiktadeze

Atvirame vandens telkinyje lakstyti juo nesudėtinga, bet manevruoti juo lėtai ir saugiai gali tik patyrę. Itin sunku saugiai prisišvartuoti ankštose prieplaukose.

“Balne” trise

Visuose testuotuose vandens motocikluose telpa trys asmenys. Norėdami ištirti, kaip motociklai elgiasi, kai važiuojama su keleiviais, iš pradžių pasisodinome vieną, o vėliau pasivažinėjome ir su dviem keleiviais.

Įsidėmėkite vieną dalyką, kuris svarbus sėdant keliems žmonėms. Sėdant keleiviui, airuotojui reikia pasvirti ? priešingą pus?, taip bus išlaikyta pusiausvyra, kitaip vandens motociklas gali apvirsti.

Jeigu lakstydami motociklu netyčia pliumptelėsite ? vanden?, geriausias būdas vėl užsiropšti ant vandens motociklo ? per jo galą. Sudėtingiausias etapas ? plaukiojimo pradžia, kai reikia išlaviruoti motociklą nuo prieplaukos ar kranto ? atvirą telkin?. Sėdint trise didelė tikimybė, kad neišlaikysite pusiausvyros, todėl labai svarbu, kad keleiviai stengtųsi kuo mažiau svyruoti. Dėl to nuoširdžiai rekomenduojame prieš pradedant plaukioti vandens motociklu gerai išmokti plaukti ir nardyti.

Jeigu pagaliau pavyko išplaukti ? atvirą vietą ir ?startuoti?, galite nesibaiminti. Motociklas lengvai skros vanden?, o trijų žmonių svoris tik šiek tiek apsunkina variklio darbą. ?inoma, sumažėja ir didžiausias greitis, juk motociklui reikia tempti tris kartus didesn? svor?.

in water

Bakas pilnas – bakas tuščias

Atrodytų, kad vandens motociklui degalų pakanka kur kas mažiau negu automobiliui, juk toks motociklas gerokai mažesnis ir lengvesnis. Deja, tai ne visiška tiesa. Galingi varikliai ir išvystomas didelis greitis greitai suryja pripiltus degalus.

Matuodami degalų sąnaudas turėjome atsižvelgti į tai, kam skirtos šios transporto priemonės – šeimyniniam pasiplaukiojimui ar sportui. Tyrimai parodė, kad labiausiai iištroškę – “Kawasaki Ultra 250X” ir “Sea-Doo RXT” modeliai. Nuo jų mažai atsiliko “Yamaha FX”.

Mažiau nei 20 l/val. sudegino tik “Yamaha VX” ir “Kawasaki STX”. Aukso viduriukas – “Sea-Doo GTI”, kuris sunaudojo šiek tiek daugiau nei 20 l/val.

Dėl tokių degalų sąnaudų “Kawasaki Ultra” baką teko pildyti kas dvi su puse valandos, o “Sea-Doo RXT” bakas ištuštėjo vos po pusantros valandos plaukiojimo! Ekonomiškiausi pasirodė “Yamaha” modeliai –  jų degalų bakus reikėjo pildyti paplaukiojus apie 4-5 valandas

Techniniai duomenys

Apibendrinant

Po šio testo nusprendėme tirtus vandens motociklus suskirstyti į dvi grupes: skirtus pasiplaukiojimui šeimoms ir sportinius momodelius. Žinoma, vandens motociklo pasirinkimą labiausiai lemia ir jo kaina.

ivertinimasTačiau norime atkreipti jūsų dėmesį į dar vieną aplinkyę – triukšmą, kurį sukelia ši transporto priemonė. Nesiruošėme matuoti triukšmo lygio, tačiau turime paminėti, jog kad ir koks modernus ir tylus vandens motociklas būtų, jis vis tiek sukelia nemažai triukšmo. Todėl tiems, kas rengiasi ilgai plaukioti, nuoširdžiai patariame turėti ausų kištukus. Su jais ne taip greitai pavargsite ir pasaugosite savo klausą.

MARKKU LINDELL, MATTI VUORIMAA, TERO KIIRA KUVAT, TERO KIRA,
LEXI LEHTONEN, AIMO NIEMI, SAMMY PAJALIN, PEKKA RANTANEN, MIIKA SALO

https://www.vandensmoto.lt/wp-content/uploads/2012/03/vandens_motociklu_testas-1024x768-1024x768.jpghttps://www.vandensmoto.lt/wp-content/uploads/2012/03/vandens_motociklu_testas-1024x768-150x150.jpgMindaugasStraipsniaiKawasaki,Kuro sąnaudos,Sea-doo,Vandens motociklas,Yamaha
Šylant orams vis daugiau žmonių domisi vandens motociklais. Naujausi modeliai yra dar galingesni ir greitesni, be to, mažiau teršia gamtą ir veikia gerokai tyliau. Šiame teste išbandėme trijų gamintojų šešių skirtingų modelių vandens motociklus, palyginome jų privalumus ir trūkumus. Vandens motociklas - tai variklį ir vandens turbiną turinti transporto priemonė,...
vandensmoto.lt